[ s z e l l e m ű z é s ]




2013. február 21., csütörtök

MINDEN ELMONDHATATLAN

Minden elmondhatatlan.
Barátság - mondom lágyan,
de már felzakatol fülemben a zaj,
amivel továbbrobogsz, és én itt maradok
és sosem tudhatom meg, mi van a szavakon túl,
ahol nem tudjuk már elrejteni magunkat a zajban.
Vagonok - mondom - vagonok - hány szót mondtam hiába neked?
Itt gurulnak tovább a hiábavaló szavak üresen... üresen... sen... sen
Nem magadat mondtad, csak a szavaidat,
s én elképzelt szavaidat szerettem.
Úgy vesztettelek el, hogy nem téged szerettelek,
csak a szavaidat, a szavaimat, vagonok... vonatok...
üresen... üresen... sen... sen...
A vonatablakon át felvillan az arcod, karod fölemeled,
a mozdulat egy pillanatra félbeszakad -
most nem véded magad, most őszinte vagy,
itt vagy ebben a pillanatban
menthetetlenül magányosan -
Nem tudod folytatni a mozdulatot,
így maradsz e fél pillanatba merevülve
és meglátsz a vonatablakon át.
Meglátsz a vonatablakon át?
Vagy folytatod a mozdulatot?
A vonat elindul,
a gőz lecsapódik,
és hozzáverődik még egy utolsó szó,
aminek nincs más értelme,
mint a kétségbeesés,
ami kilökte magából.
Nem tudom már, mit kellene mondanom,
magamat mondom neked, hogy megállítsam a vonatot,
magamat mondom és nem tudom, hogy milyen mondat vagyok,
de hallgass meg, állítsd meg a vonatot!
És fejezzék már be ezt a zakatolást!...

... csak a cigarettám ég,
és te alszol a hálókocsiban.

 Hervay Gizella
(1934-1982)

7 megjegyzés:

  1. Egy vers kapcsán találtam ide, most látom, hogy képet is raktál ki, nagyon szépek vagytok, de a szomorúság is látszik. Olyan furcsa ez a kettősség, egyfelől a boldog családi élet a másik blogodon, itt meg a mély fájdalom és tehetetlenség.... Nem lehet könnyű.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Á, ez csak egy vers. Gyönyörű, fájdalmas, megható, de nem rólam szól.
      Ami a kettős létet illeti: én azt hiszem, kissebb-nagyobb mértékben, a legtöbb ember élete erről szól. A legnagyobb kiteljesedésben is ott a hiány, a boldoságban ott az árnyalatnyi szomorúság, a nagy együttlétben a magány... nem-e?

      (ki vagy?)

      Törlés
  2. Hát, igen, de ez azért egy erősen tematizált gyűjtemény, ami egy bizonyos téma körül forog, amit gyönyörűen mutatnak a saját magyarázó szövegeid is - főleg amiket már leszedtél. Azért gondolom, hogy nagyon nehéz lehet. Ja, kiugrott pszichológus vagyok, némi irodalmár beütéssel, jelenleg kisbabás anyuka :)

    VálaszTörlés
  3. Kedves Lasolunaria, igazad van, semmi sem könnyű. Élni sem könnyű, igazan élni meg iszonyúan nehéz. De vesszük szépen a kanyarokat, elvégre ezért vagyunk itt... :)

    (érdekes, én az irodalomtól mentem el a pszichológia felé)
    (lasolunaria. mit jelent?)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A név fantázianév, próbáltam a nevemhez találni valamit (Maria), amiből naria lett, de legalább benne van a Luna is, valamiért nagyon szeretem ezt a szót...
      Na de mi lett azzal a szép fotóval, és tényleg ti voltatok-e rajta?
      És ugye nem valami tragédia lett a történet vége? Bár valami azt súgja, nem valódi tragédia, "csak" lelki, nem mintha azt nem kéne így meggyászolni.

      Törlés
    2. Maria, a lelki tragédia(is)valódi tragédia s azt is ugyanúgy meg kell gyászolni, ugyanúgy el kell dolgozni a szálakat. Rájöttem, hogy a versírás, -olvasás, -gyűjtés komoly terápia (az ember meditál, levezet, újra átél dolgokat s mindez nagy segítéség).
      Nem tudom melyik fotóra gondolsz, de ha leszedtem, akkor valószínűleg zavaróvá vagy fölöslegessé vált.
      Szia :)

      Törlés
  4. Jaj, de hát én is ezt mondtam, hogy ugyanúgy meg kell gyászolni.
    A Vakságra gondoltam. Azok ti voltatok? Nagyon szép kép volt.
    Ja, és eszembe jutott valami, hátha segít, Palya Bea egy idevágó dala, lehet jó hangosan énekelni vele :) Nem tudom, ismered-e, de nagyon jó terápia tud lenni...
    http://www.youtube.com/watch?v=dOxrIroPcxw

    VálaszTörlés